Matoušův efekt – ve vědě i v byznysu

Kvalitní vzdělání

Matoušův efekt je sociologický jev, kterému se někdy také říká akumulovaná výhoda. Podstatou Matoušova efektu je, že úspěšní se stávají úspěšnějšími a neúspěšní neúspěšnějšími. [1]

Matoušův efekt se projevuje ve vědě i v byznysu

Ve vědě se projevuje jako citační problém. Autor, který je hned na začátku citován, ideálně někým významným následně těží z této počáteční popularity, které se postupně nabaluje a vede k dalším citacím.

Matoušův efekt můžeme pozorovat na recenzích filmů a seriálů, kdy v případě, že se k danému filmu nebo seriálu vyjádří kladně několik respektovaných hodnotitelů, ostatní v podstatě kopírují toto hodnocení okopírují nebo lehce pozmění. Praktickou ukázku Matoušova efektu v českém prostředí nabízí například komentáře na csfd.

Matoušův efekt se projevuje také v byznysu. Pokud si např. známá filmová hvězda, která již uspěla v oblasti filmového průmyslu vytvoří značku oblečení, má výrazně větší šanci uspět, než osoba, která je světu neznámá.

Ve světě investic můžeme zmínit např. Warrena Buffeta, známého amerického investora, kterého kopíruje řada ostatních investorů. Pokud se Warren Buffet rozhodne nakoupit akcie nějaké firmy, už samotný tento akt pozitivně ovlivní cenu akcií, do kterých investuje. Ostatní investoři předpokládají, že jde o dobrou investici, a proto si akcie dané firmy také nakoupí s očekáváním výdělku. Toto má dobrý vliv na samotnou investici Warrena Buffeta. Vzhledem k faktu, že na akcie působí x dalších vlivů, samotný akt nákupu akcie Warrenem Buffetem samozřejmě nemusí znamenat, že akcie pokaždé automaticky zvýší cenu. Investování do akcií je rizikové a na světě není firma, která by nemohla zkrachovat. Jde však o jeden konkrétní vliv, který je zajištěný tím, že si akcie Warren Buffet koupí.

Matoušův efekt naruby

Z výše uvedeného by mohlo plynout, že život je pouze o štěstí, a kdo má štěstí na začátku, ten se má dobře. Naopak, kdo na začátku zkrachuje, ten bude krachovat dál a dál. Proti tomu však svědčí fakt, že řada podnikatelů včetně např. Tomáše Bati měla na začátku podnikání existenční problémy. Úspěšné projekty bývají často předcházeny řadou krachů. Tyto počáteční krachy můžou mít dobrý vliv na charakter jedince a v podstatě zajistit větší šanci budoucího úspěchu nežli má člověk, kterému se daří od začátku.

Závěrem

Matoušův efekt je tedy důležitý sociologický jev. Není však jevem jediným. Výše uvedené by se dalo shrnout do věty, že někdy může trvat, než se začne dařit, pokud se ale dařit začne, stojí to většinou zato.

Zdroje:

  1. https://cs.wikipedia.org/wiki/Matou%C5%A1%C5%AFv_efekt

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *